Zondag, Maandag en Dinsdag 25 t/m 27 september - Reisverslag uit Windham, Verenigde Staten van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu Zondag, Maandag en Dinsdag 25 t/m 27 september - Reisverslag uit Windham, Verenigde Staten van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu

Zondag, Maandag en Dinsdag 25 t/m 27 september

Door: Leonie en Fred

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Fred

27 September 2016 | Verenigde Staten, Windham

Zondag 25 september
Vanmorgen vanuit Grundarfjordur zijn we weer met regen vertrokken. We hebben een prachtige weg gereden langs het Hvammsfjord. Prachtige kustlijn met veel eilandjes. Zestig kilometer was over een gravel weg, dus dat schoot niet op. Vervolgens richting Reykjavik met een omweg langs Hvalfjord. Het weer was omgeslagen en we hadden zelfs zon. Ook weer een prachtige weg met de nodige watervallen. Om 2 uur waren we in Reykjavik. The place to be!!! Eigenlijk is het een uit zijn krachten gegroeid dorp. Even snel wat dingen bekeken zoals het parlementsgebouw, het stadhuis, de woning van de ministerpresident, de winkelstraat en een grote betonnen kerk, het herkenningspunt van deze stad. Bij de haven hebben we vis gegeten en we zijn terug gegaan naar het hotel. Om 9 uur kwam de hoteleigenaar ons waarschuwen dat het noorderlicht te zien was. Wij naar buiten en inderdaad was het kort te zien. Jammer dat er te veel licht in de stad was, nu hadden we in een dorpje zonder licht moeten zitten. Maar goed, we hebben het gezien. (297 kilometer)

Maandag 26 september
Vandaag een schitterende dag. De zon schijnt en het is 2 graden. Later loopt het op tot 6 graden. We hebben Reykjavik vroeg achter ons gelaten en zijn eerst naar Krysuvik gereden. Dit is een heten-bronnen gebied niet ver van Reykjavik. Ongelooflijk wat je allemaal ziet borrelen. En dan die stank. Nu begrijpen we wat er vanmorgen zo stonk in de badkamer, wij dachten dat het de afvoer was, maar het was het hete water. Dat komt in de stad allemaal uit die bronnen. Daarna zijn we naar Graenavatn gereden, een prachtig meer in een explosie-krater. Vandaar uit zijn we naar de Blue Lagoon gegaan. We zijn niet in het water geweest omdat het al 2 dagen volgeboekt is. Wel erg toeristisch, het parkeerterrein stond vol met bussen en auto’s. Maar je kunt er langs en omheen lopen. Wederom een schitterend gebied. Van hier uit zijn we door gereden naar Gunnuhver aan de kust. Een gebied met zwavelbronnen en pruttelende modderpoelen. Je weet niet wat je ziet. Met kracht komt het de grond uit. Daarna nog even door naar de kust met prachtige rotsen in het water. En in de verte, 14 km uit de kust zie de de rots van Eldey. Als laatste hebben we de brug van de 2 continenten gezien. Een brug die de Mid-Atlantische breuk overspant. Heel gek eigenlijk. Daarna was het tijd om de auto terug te brengen. En nu zitten we op het vliegveld te wachten totdat we kunnen boarden. Einde van IJsland. Wat een overweldigende natuur en heel vriendelijke en behulpzame mensen. En.. we hebben hier met een dichte portemonnee rondgereisd. Alles, tot het kleinste bedrag aan toe, gaat met de creditcard. We hebben geen idee hoe het IJslandse geld er uit ziet. Enfin, wij zijn klaar voor het volgende gedeelte van de reis.
We zijn op tijd geland op Boston. De douane duurt nogal lang, er worden vingerafdrukken genomen van alle vingers en er wordt een foto gemaakt. Misschien kunnen we die later na bestellen. Toen met een bus naar het autohuurbedrijf. En dan in het donker vanaf het vliegveld naar Salem. Wat een gekkenhuis dat verkeer. Dat waren we niet meer gewend. Maar gelukkig heeft de tomtom ons er goed doorheen geloodst en waren omstreeks 9 uur bij ons eerste adres. (135 kilometer in IJsland, 15 mijl/24 km in VS)

Dinsdag 27 september
We zijn opgestaan met regen. Nadat we zijn weggereden zijn we eerst gaan ontbijten in een echte Amerikaanse tent, in een oude spoorwegwagen. Tafeltjes langs de kant en een eetbar waar allerlei Archie Bunker figuren zaten. Het eten was voortreffelijk. Toen knapte het weer op, de hele dag zon en 21 graden. We zijn langs de kust naar het Noorden gereden. Het is één lange bebouwing van grote huizen langs het water, dus eigenlijk zie je niet veel van de zee. Maar bij alle inhammen waar je met bruggen overheen gaat, zie je de achterkant van die huizen met grote steigers. Net een filmscène uit Jaws. En tussendoor echte leuke dorpjes zoals Rockport, Ogunquit en Kennebunk. Net alsof je in Disneyland rond loopt. Onderweg hebben we nog niet veel bomen zien kleuren. Ongeveer een stuk of 10. Nu die andere 10 miljoen nog. Daarna gingen we richting binnenland naar ons overnachtingsadres in Windham. Een prachtig groot huis midden in de wildernis. De eigenaresse ging vanavond weg voor 2 dagen, dus we zitten hier helemaal alleen. En dan te bedenken dat het over een paar weken Halloween is. De eigenaresse had ons verteld dat er 10 kilometer verder op een goed restaurant was. Bucks naked BBQ. Wauw, we dachten topless bediening, maar dat was niet zo. Waar dat naked voor staat weten we nog niet, maar het eten was weer voortreffelijk en veel. Toen terug over die donkere bospaadjes. Maar als je dan omhoog kijkt naar een overvolle sterrenhemel, dan is dat wel prachtig. (196 mijl/315 km)

• 28 September 2016 - 10:11

Marinda:

Wat klinkt het allemaal weer leuk en wat ziet het er mooi uit.
    Ik ben wel echt een beetje jaloers op wat jullie allemaal zien en doen!
    Nu eindelijk in Amerika, het volgende avontuur.
    Ik kijk uit naar de foto's van de bomen!
    Niet teveel burgers eten heh, haha. Proost maar op ons bij danny's :)

Knuffels vanaf hier <3

• 28 September 2016 - 10:32

Fiona:

Blij te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Weer een nieuw en spannend avontuur. Heel veel plezier! kusss