Woensdag 21 september en Donderdag 22 september - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu Woensdag 21 september en Donderdag 22 september - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu

Woensdag 21 september en Donderdag 22 september

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Fred

22 September 2016 | IJsland, Laugarvatn

Woensdag 21 september
Na het ontbijt zijn we om half 9 weggereden richting Jökulsárlón. Dit is ook een gletsjermeer maar met wat grotere ijsbergen die van de gletsjer afbreken en in het meer terecht komen. Prachtig om te zien. Er tussendoor zwemmen zeehonden. Met een amfibie hebben we een tocht over het gletsjermeer gemaakt. Dat duurde een half uur en je vaart tussen de ijsbergen door. Echter vanaf de kant zie je het veel mooier, dus zonde van het geld. En dan te bedenken dat er elke 20 minuten een boot gaat en ze zijn bomvol. Maar hoe dan ook, het is prachtig. Vandaar zijn we door gegaan naar Skaftafell, een groot natuurgebied waar we 3 uur gelopen hebben. Je loopt eerst naar de Svartifoss (zwarte waterval), een prachtige waterval die tussen basaltpilaren naar beneden komt. Vandaar zijn we verder gelopen naar de Skaftafekksjokull gletsjer. Ook prachtig. Het is wel afzien, klimmen en klauteren over natte stenen, bomen en beekjes, naar omhoog en omlaag. En dan met stevige wind en een bui en bij 5 graden boven nul. Dan denk je toch dat mensen van onze leeftijd aan een warm strand horen te liggen met een pinacolada. Maar ach, als je dan weer om je heen kijkt dan is het wel de moeite waard. Vanuit het park zijn we naar de Svinafellsjokull gletsjer gereden. Hier loop je boven langs. Prachtig om te zien. Elke keer sta je weer verbaasd. Daarna wilden we nog naar Ingolfshofdi om de papegaaienduikers te zien. Maar helaas zijn deze mooie vogels al allemaal vertrokken na de broeitijd. Je kunt ze alleen nog bestellen in een restaurant. Het schijnt hier een specialiteit te zijn. Daarna zijn we terug gereden naar onze Bed & Breakfast in Kálfafellsstadur. ’s Avonds zijn we maar wat gaan eten in een restaurant 10 kilometer verder, dat ons aangeraden werd omdat het zo fantastisch was. De inrichting van de plaatselijke voetbal vereniging bij ons is nog gezelliger. Maar goed ’s lands wijs, ’s lands eer. (188 kilometer)

Donderdag 22 september
Vandaag hebben we een lange autorit gemaakt van bijna 500 kilometer. We moesten het grootste gedeelte terug over de ringweg. Onderweg hebben we veel korte maar hevige buien gehad. Begin van de middag waren we bij de Gullfoss waterval aangekomen. Eén van IJslands mooiste waterval. Deze ligt in de golden circle route, een rondroute vanuit Reyjavik die je in één dag kunt rijden. Deze waterval is schitterend, je kunt via een trap naar boven en de waterval ook vandaar bekijken. Het water valt 32 meter in twee trappen naar beneden. Honderd jaar geleden wilde men hier een waterkracht centrale bouwen, maar een dappere IJslandse, Sigridur Tomasdottir heeft gedreigd in de waterval te springen als dit plan door zou gaan. Dus dankzij haar is hier niets veranderd. Vandaar zijn we doorgegaan naar de geijsers. Je kunt hier rondlopen en ziet veel stoom vanuit diverse geijsers. De meeste zijn heel klein en borrelen alleen maar wat. De grote geijser, de Geysir, spuit nog maar 2 keer per dag, maar de Strokkur spuit om de paar minuten een straal van 10 tot 20 meter. Uitkijken dat je niet in de wind gaat staan, want dan krijg je het water over je heen. Vandaar zijn we door gegaan naar een kratermeer, Kerid, een prachtige 55 meter diepe krater die na zijn laatste uitbarsting is ingestort en nu is vol gelopen met water. We zijn er bovenlangs omheen gelopen en daarna naar beneden gegaan. We krijgen hier wel voldoende gym oefening. Vandaar zijn we langs het Pingvallavatn, het grootste meer in IJsland naar Laugarvatn gereden. Hier hebben we een prachtig appartement. Dit is een stadje aan een meer dat alleen bestaat uit hotels en appartementen. Het toerisme is hier erg belangrijk. (491 kilometer)

• 23 September 2016 - 08:45

Fiona:

Hi Pap en Mam,

Ziet er wederom weer prachtig uit. De foto's kunnen regelrecht in een magazine komen. Ik denk dat iedereen die jullie verhalen lezen en de foto's bekijken wel de positieve vibes ervan krijgt. Heel veel plezier de komende weken!

Kusss Fiona