Vrijdag 23 september en Zaterdag 24 september - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 september en Zaterdag 24 september - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 september en Zaterdag 24 september

Door: Leonie en Fred

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Fred

24 September 2016 | IJsland, Grundarfjörþur

Vrijdag 23 september
Vandaag hebben we weer een lange tocht voor de boeg. Eerst zijn we ’s morgens naar het Nationale Park Þingvellir gegaan. Dat was maar een kwartiertje rijden. Een prachtig stuk natuur aan het Þingvellirmeer. Dwars over Ijsland loopt de Mid-Atlantische breuk. Het schijnt dat de 2 continenten Amerika en Europa/Azie ieder jaar 1 à 2 cm verder uit elkaar drijven. Het valt wat tegen om te zien. Op deze plek werd 1000 jaar geleden al recht gesproken. Tevens is er een meer waar overspelige vrouwen tot 1750 verdronken werden. Er hangt een hele lijst van namen, maar dat zegt ons niets. Het kan net zo goed de namen van de spelers uit het IJslandse voetbal team zijn. Via een mooie weg meer het binnenland in zijn we via Reykholt bij twee prachtige watervallen uitgekomen, de Hraunfossar en de Barnafoss. Weer heel anders dan de watervallen die we tot nu toe gezien hebben. Toen we bij de auto kwamen bleek dat we een lekke band hadden. We hebben eerst hulp gezocht bij een soort winkeltje en benzinestation. Een aardig vrouw heeft de band opgepompt zodat we verder konden naar Borgarnes om daar bij een garage een nieuwe band er omheen te laten zetten. Dat vertraagde wel het programma, maar om vier uur konden we door richting Snaefellsnes. Dit is wederom een schitterend schiereiland en een prachtige kustroute om langs te rijden. We hebben deze dag stralend weer, dus alles ziet er dan fleuriger uit. In Grundarfjordur hebben we ons hotel waar we 2 nachten blijven. ’s Avonds zijn we bij het plaatselijke restaurant uit eten gegaan. Ik zwijg!! (414 kilometer)

Zaterdag 24 september.
Vandaag stond een bootreis vanuit Stykkisholmur op het programma. Een trip langs eilandjes met de kans om walvissen te zien. Maar helaas… het is vandaag windkracht 8 en alle boottrips zijn gecancelled. Dus dan maar een alternatief programma. We hebben een tocht gemaakt door het Nationale park Snaefellsjokull, ook weer heel mooi. We zijn eerst naar de zuidkust gegaan naar Ytritunga. Daar zie je de zeehonden zwemmen in zee. En ze zijn net zo nieuwsgierig als wij. Steeds boven water komen en de kust afspeuren. Erg leuk. Daarna zijn we rondgereden en wilden nog wat wandelen, maar het weer was erg slecht. Je kon tegen de storm aanleunen. En daarbij veel regen. Maar we konden bij Vatnshellir een lava grot bezoeken. Met kleine groepjes ga je onder begeleiding de grot in. Het is nog wat primitief, je krijgt een helm op en een zaklantaarn mee. Beneden is geen verlichting. Je volgt het pad van de lavastroom ongeveer 35 meter onder de grond. Je ziet de verschillende kleuren van de mineralen van de lava. Erg interessant en onder de grond geen last van de wind en de regen. Omdat het daarna geen zin meer had om iets te ondernemen, zijn we maar terug gegaan. We waren om half 5 weer in het hotel. (242 kilometer)

• 25 September 2016 - 20:33

Sharif:

Wat super leuk allemaal! De drang om naar IJsland te gaan is nu nog groter. Ziet er echt fantastisch uit op de foto's. Het lijkt bijna alsof jullie op een filmset, zijn echt prachtig.

• 25 September 2016 - 22:28

Wing:

Mooie foto's en super leuke verhalen! Het landschap ziet er werkelijk prachtig uit! Jullie hebben echt een super vakantie uitgezocht. Ondanks het slechte weer hebben jullie toch nog veel kunnen zien!

• 26 September 2016 - 11:37

René En Marga:

Hoi Fredson og Klaasdottir,
    Dit is de 3e en laatste poging. Het weer en culinair mag geen verrassing zïjn. Het landschap
    wel. Ziet er nog steeds bijzonder uit. Gelukkig kunnen ze wel goed voetballen. Dat zal vooral Fredson plezier doen.
    R en M.

• 27 September 2016 - 16:24

Danny Houwerzijl:

Hey Fred&Leonie,
    Wat een geweldig landschap en wat leuk om jullie ervaringen te lezen.
    Wel jammer van het eten hahaha.

• 09 Oktober 2016 - 09:35

Marjon:

Prachtig verhaal en prachtige foot's. Ijsland was een wens van ons en nu kunnen wij met jullie meegenieten.