Maandag 19 september en Dinsdag 20 september - Reisverslag uit Kálfafellsstaður, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu Maandag 19 september en Dinsdag 20 september - Reisverslag uit Kálfafellsstaður, IJsland van Leonie en Fred Koek - WaarBenJij.nu

Maandag 19 september en Dinsdag 20 september

Door: Leonie en Fred

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Fred

20 September 2016 | IJsland, Kálfafellsstaður

Maandag 19 september
De drukte op Schiphol viel erg mee. Het vliegtuig vertrok een half uur te laat en drie uur later waren we op Reyjavik. Daarna de auto opgehaald, de horloges twee uur terug gezet en om half 6 begon de reis. We hadden een toeristische route uitgestippeld langs de kust naar Selfoss via Grindavik. Een prachtige rit door gedeeltelijk vulkaan landschap. Het deed ons denken aan de weg over de Teide op Tenerife. Half 8 waren we in Selfoss. Toen bleek dat het hotel 12 km buiten het stadje lag in de middel of nowhere. Wel erg mooi gelegen. Het weer was afwisselend, regen en zonneschijn. In het hotel was geen restaurant, teruggaan naar Selfoss hadden we geen zin in, dus maar de broodjes gegeten die we nog bij ons hadden. (154 kilometer)

Dinsdag 20 september
De dag begon met regen. Na het ontbijt gingen we half 9 op pad richting Zuid Oosten. Een geweldig afwisselend landschap. De eerste 3 watervallen lagen aan een zijweg van hoofdweg 1. Het landschap blijft prachtig, aan de ene kant de zee, aan de andere kant de bergen met watervallen. Bij de waterval Seljalandsfoss kun je achter de waterval langslopen. We werden wel erg nat, maar het was zeker de moeite waard. Het is een raar gezicht als je achter het vallende water staat. De volgende waterval is de Skógafoss. Een prachtige hoge smalle waterval. In het hele gebied vind je watervallen. Verder langs weg 1 kwamen we bij Myrdalsjokull, een gletsjer over een krater. Elke 70 jaar barst deze krater uit zijn voegen, de laatste keer was in 2011, toen is de hele weg verdwenen. We moesten er een stukje naar toe lopen, maar het was prachtig om te zien. Bij het plaatsje Vik heb je prachtig rotsen in zee, Dyrhólaey. We hebben een stuk rond gelopen om dit alles te bekijken. Vervolgens reden we door Myrdalssandur, een spoelzandvlakte, ook erg vlak waar vaak zandstormen overheen komen. Hier wordt je ook voor gewaarschuwd. Aan het begin heb je Laufskálavarða, een terrein met steenmannetjes. Vroeger legden de mensen die over deze vlakte heen moesten hier deze stenen in de vorm van mannetjes. Ze dachten dat ze daarmee beschermd waren tegen de zandstormen. Bij Nupsstadur staat een heel klein kerkje waar het gras op het dak groeit. Weer eens wat anders dan een waterval. De laatste stop vandaag was bij een gletsjermeer Fjallsarlon. In het meer drijven de ijsschotsen die van de gletsjer afkomen. Schitterend om te zien. Om 6 uur waren we bij ons hotel waar we de komende 2 dagen blijven. Genoeg indrukken vandaag en genoeg IJslands gesproken. Die taal is onbegrijpelijk, geen touw aan vast te knopen. Het landschap waar we doorheen gekomen zijn is prachtig, maar de dorpjes, nou ja dorpjes, zeg maar gehuchten, is niet veel aan. Recht toe en recht aan en erg ongezellig. En over het uitgaansleven hier zullen we het maar niet hebben, daar komen we later wel op terug. . (376 kilometer)

• 21 September 2016 - 08:16

Fiona:

Hi Pap en Mam,

Wauw die fotos zijn echt prachtig. Ziet er allemaal geweldig uit! :)

Kus Fiona

• 21 September 2016 - 08:19

Aernout:

Leuk om te lezen, ontzettend veel plezier daar geniet er van.

• 21 September 2016 - 08:29

Marinda:

Jaloers!!!!!!!
    Have fun, en stuur vooral nog meer mooie foto's door :)
    Kus Marinda

• 21 September 2016 - 20:10

JoMo:

Wat leuk dat jullie een reisverslag schrijven. Jaloers op te worden, Ijsland en die foto's, wow. Wij zijn in afwachting op de volgende verhalen en foto's.
    Geniet van de indrukken en vakantie.
    Liefs Jo en Mo xx

• 25 September 2016 - 22:35

Wing:

Goed om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Mooie foto's! De waterval ziet er heel mooi uit! Veel plezier!!